Kunderejsens femte og sidste trin handler om tilbagevendende kunder.
Kunderejsen har nået sit klimaks. Din kunde har købt i din butik.
Kachiiing!
Hvad gør du så nu?
Drikker bobler, laver badutspring og går i gang med at skaffe nye kunder?
Eller engagerer dig i dem, du allerede har?
Selvfølgelig skal der løbende nye kunder ind. Men faktisk ligger det største salgspotentiale i dem, du allerede har solgt til.
Især hvis du også forkæler dem godt undervejs.
I blogindlægget her lærer jeg dig, hvordan du får tilbagevendende kunder ved at:
- tilbyde dem samme goder som nye kunder
- følge op på deres køb
- overraske dem med opmærksomhed og små gaver.
Men først skal du høre, hvorfor du overhovedet skal bruge din sparsomme tid på at servicere de mennesker, der allerede har lagt en ordre.
Hvorfor bruge tid på eksisterende og tilbagevendende kunder?
Kender du det, at du køber et kursus i god tid. Til fuld pris. Og betaler straks.
Pludselig vælter der en annonce op i dit Facebook-feed. Nu kan man få kurset med en klækkelig slutspurtsrabat. PLUS en saftig bonus.
Helt ærligt! Man føler sig lidt røvrendt, ikke?
Derfor: Når du finder på lækre goder, der har til formål at skaffe nye kunder, så husk også dem, der allerede har købt. Du kan faktisk brede det ud til også at favne følgerne på dine sociale medier og modtagerne af dit nyhedsbrev.
Det er god stil. Men det er også nemmere at sælge til en kunde, der har købt før. Hun kender dig. Hun er tryg ved din virksomhed. Hun ved, hvad hun får.
Fordelene ved at tilgodese (og bruge lidt tid på) dine eksisterende og tilbagevendende kunder er:
- det er et nemmere salg for dig
- det er god stil af dig
- det styrker din troværdighed
- du får glade, taknemmelige og trofaste kunder
- … der bliver til anbefalende ambassadører.
Det kræver en indsats, ja. Men den er minimal sammenlignet med at starte forfra på kunderejsen, så pas på dine tilbagevendende kunder.
Italesæt det gerne aktivt. Skriv, at du giver nye kunder denne her mulighed, og at hun selvfølgelig ikke skal snydes. Derfor får hun også lige buddet.
Hun føler ikke alene, hun bliver godt behandlet og får værdi for pengene hos dig. Hun opdager også, du er en loyal og samvittighedsfuld relation, som hun kan stole på. Du tænker ikke kun på hendes penge.
Følg op på kundens køb
Uanset om du sælger ydelser, produkter eller onlineprodukter, er det flinkt at følge op på købet.
Kontakt kunden efter lidt tid, og spørg f.eks.:
- om hun er kommet godt i gang
- hvordan hun har haft det siden sidst
- om hun har nogen spørgsmål.
Her griber du evt. kunder, der investerede i dig, men faktisk ikke er kommet videre. Det er brandærgerligt – for jer begge to.
Hun får ikke noget for sine penge. Og du får ikke en tilfreds kunde, der er villig til at investere i dig igen en anden gang og anbefale dig til andre.
Herudover er der værdifulde informationer i hendes respons. Ikke kun feedback til fremtidige forbedringer. Også hendes spørgsmål kan få dig til at reflektere. Måske skal du fremover italesætte spørgsmålet allerede i købsprocessen. På den måde kan du række ud efter et købsforbehold eller problem, inden det opstår.
Sidst, men ikke mindst, er din personlige henvendelse et uvurderligt træk for at skabe en stærk relation.
Intet slår dit nærvær over for andre mennesker. Det gælder ikke kun i din forretning.
Giv en overraskelse til dine kunder
Hvad er bedre end en uventet overraskelse?
Når det giver mening – f.eks. op til sommerferien eller jul – kan du sende en lille hilsen og måske endda en gave til dine kunder. Det styrker loyaliteten og minder dem om dig og den værdi de fik hos dig. Hmm … Måske er det snart tid igen.
De små overraskelser kan også komme i løbet af året.
Det kan være i form af (oprigtig) interesse. Måske ønsker du tillykke med datterens konfirmation, byder velkommen hjem efter turen til Australien eller spørger ind til den udfordring, kunden stod over for, sidst I så hinanden.
Det kan også være, du støder på en artikel, et opslag på de sociale medier eller en netværksforbindelse, du mener, kan interessere kunden. Videresend det, og vis, du er engageret i hende – også når du ikke bliver betalt for det.
Giv lidt mere, end kunden forventer. Så er hun snart tilbage i din butik.
Ding-dong: Næste stop - endestationen
Kunderejsen er forbi. Tak, fordi De valgte at rejse med Birgitte Feldborg.
Jeg håber, du har nydt turen og er blevet klogere på, hvordan du skaber kontinuerlig vækst i din virksomhed med en effektiv kunderejse.
Fik du ikke læst alle de andre trin, så finder du dem her:
Har du brug for hjælp til at opbygge din egen forførende kunderejse? Så vil jeg gerne hjælpe dig med at få et jævnt flow af kunder (og kroner) i din forretning – én gang for alle.
I første omgang ansøger du om en uforpligtende, gratis VIP-samtale. Samtalen giver dig overblik over, hvad der er allervigtigst i din forretning lige nu, hvordan det er at arbejde med en business mentor, og om der er kemi imellem os.
Og selvfølgelig om du mærker nu-skal-det-sgu-være-følelsen. Nu er jeg klar til at investere i det liv, jeg er blevet selvstændig for.
Du ansøger om VIP-samtalen her: