Stop timeslaveriet: 5 trin til at tjene mere uden ekstra arbejde

Blev du selvstændig, fordi du drømte om at gøre en reel forskel for dine kunder?

Fordi du gerne ville have god tid til dine børn, til yoga, meditation eller løbeture?
Og så du kunne planlægge din dag, som det passer til din krop, din livsstil og din energi?

Men virkeligheden er blevet en anden?

Som I at du arbejder alt for mange timer, og tjener alt for lidt? Og det kniber med energien og overskuddet til dine børn og dig selv?

Så er det fordi, du er blevet timeslave!

Lad mig først forklare dig, hvad det egentlig betyder, og så fortæller jeg dig mere om, hvordan du dropper timeslaveriet en gang for alle.

De 2 grunde til, at du stadig er timeslave og ingen frihed har som selvstændig

At være timeslave betyder, at du bytter din tid for penge.
Du skal arbejde ekstra hårdt for bare at tjene en lille smule mere, end du plejer.
Og fordi du fakturerer dine ydelser time for time, så skal du også arbejde flere timer for at tjene flere penge.

“Jamen, det er da sådan et arbejder fungerer, ikk’?” Spørger du.

Jo, når du er ansat. Men når du er selvstændig, skal du tænke helt anderledes.
Problemet er, at du har taget to principper med dig fra 9-5 tankegangen, som skal udskiftes så hurtigt som muligt.

Og de to principper er:

1

Du tænker i tid i stedet for hvad det er, din kunde får ud af at få din hjælp

Du fakturerer for den tid, du arbejder, ligesom du gjorde, den gang du var ansat, i stedet for at fakturere for det resultat din kunde får. Du har lært at udregne din timepris og lægge et beløb til, sådan at du har en formodning om, at du også får dækket de omkostninger, som du har i din virksomhed.

Og derfor fakturerer du en lav timepris, hver gang du hjælper din kunde. Det gør, at du aldrig når at skabe en reel forskel for din kunde. Hun booker jo bare en time ad gangen, og du aner ikke, om du kan tage hul på noget nyt, eller om hun kommer tilbage. skal arbejde ekstra hårdt for bare at tjene en lille smule mere end du plejer. Og du føler, at du aldrig når at skabe en reel forskel for din kunde. Hun booker jo bare en time ad gangen, og du aner ikke, om du kan tage hul på noget nyt, eller om hun kommer tilbage.

Du vil konstant føle, at du kunne gøre så meget mere for din kunde, hvis du bare fik lov til det. Og hvis du vil tjene flere penge, ja, så skal du arbejde flere timer.

Det er ikke frihed.

2

Du tror, du skal sidde ved dit skrivebord fra 9-5 hver dag

Du tænker i tid i stedet for, hvad det er, din kunde får ud af din hjælp.

Vil du gerne tjene mere end du gør nu, uden at du nødvendigvis skal arbejde flere timer? Og på en måde, som passer dig, din krop og energi?

Ja så læs endelig videre, for her tager jeg dig igennem en proces, der hjælper dig med at gå fra timeslave til at skabe en forretningsmodel, hvor du gør en reel forskel for din kunde, tjener flere penge og ikke arbejder mere, end du gør i dag.

5 trin til at tjene mere uden ekstra arbejde

1. Hvad er værdifuldt for din kunde?

Hvad kan du tilbyde din kunde, som gør, at hun føler, at hun virkelig har brug for det, som du kan – og at det vil gøre en reel forskel for hende?

Sælger du f.eks. et forløb, hvor din kunde taber sig 10 kg, hvis hun følger din model – ja, så er det helt sikkert værdifuldt for hende, hvis hun har forsøgt at tabe sig rigtigt mange gange uden held. Tilbyder du at hjælpe din kunde med at opsætte og skrive hendes FB-annoncer, uden at hun behøver at gøre andet end at betale dig og Facebook? Og kan du også sørge for, at hun får den effekt af annoncerne, som hun ønsker sig, ja skal du se, hvordan hun lynhurtigt vil svinge kreditkortet.

Men der skal mere til. For en ting er at give din kunde det, de gerne vil have, du skal jo levere det på en måde, som passer dig. Lad os gå videre.

2. Hvordan vil du gerne arbejde sammen med dine kunder?

Noget af det, som jeg hører tit fra mine kunder, er, at de føler sig drænet for energi efter en lang dag på klinikken med mange forskellige kunder.

Når vi så dykker ned i, hvorfor det er sådan, er grunden ofte, at min kunde er introvert og ikke har mulighed for at hente noget energi indefra i løbet af dagen, fordi hun hele tiden er på og møder sine kunder. Derfor vil jeg anbefale dig at finde ud af, på hvilken måde du gerne vil arbejde sammen med dine kunder, sådan at du bevarer din energi dagen igennem.

  • Det kan være, at du har det bedst med at servicere dine kunder online, sådan at du kan sidde hjemme ved dig selv i dit nattøj eller joggingtøj og tale med dem på Zoom eller Skype og levere alt dit indhold online.
  • Eller måske får du allermest energi at møde dine kunder fysisk, sådan at du kan se, hvordan de har det, og hvordan de agerer, når du arbejder sammen med dem?
  • Eller måske en kombination?

Og da du jo er direktør i DIN virksomhed – ja, så er det jo også dig, der beslutter, hvordan du helst vil arbejde med dine kunder!

Nu, hvor du har fundet ud af hvad der er værdifuldt for din kunde og hvordan du egentligt vil arbejde, er du klar til at gå mere detaljeret til værks. Dette næste trin hjælper dig nemlig med at finde den rigtige pris.

3. Hvad er værdien af det resultat, jeg giver min kunde?

Det er noget af det første, som jeg kigger på sammen med mine VIP-kunder. For når du ved, hvad der er værdifuldt for din kunde, så kan du også skabe et kerneprodukt, der gør en massiv forskel for din hende.

Skaber du en lille forandring i din kundes liv? En reel forandring eller ligefrem en ægte transformation? Det er det, der betyder noget, når din kunde skal afgøre, om hun vil investere i dit produkt og betale det, som din ydelse koster. Tilbyder du f.eks. en workshop i, hvordan man giver sin partner god massage, skaber du en lille forandring i din kundes liv. Tilbyder du derimod en hel uddannelse i massage, ja så kan du lave en ægte transformation for din kunde, idet hun nu har mulighed vor at bruge det, hun har lært på din uddannelse til at skabe en virksomhed og et helt andet arbejdsliv.

Jo større forskel du kan gøre for hende og jo mere, hun føler, at du virkelig har lige præcis det produkt, som kan hjælpe hende ud af den smerte eller problematik, som hun står i, jo mere er hun villig til at betale.

Synes du, at det er svært at sætte den rigtige pris på dine ydelser, så kan du hente hjælp i min guide: “Sæt den rigtige pris i 5 enkle trin”, som du finder lige her: Guide 

4. Hvad brænder du for?

Jeg gætter på, at du godt ved, hvad det er, du brænder for, og alligevel laver du en hel masse aktiviteter og opgaver, som ikke er lige det, du er allermest glad for.

Det kan være administrative opgaver, som du i virkeligheden ikke bryder dig om at lave, og som du måske heller ikke føler, at du er særlig god til, og det kan også være opgaver for kunder, som du på en eller anden måde ikke synes, er det rigtige match for dig. Hvis du ikke brænder for en bestemt type opgaver, så skal du så hurtigt som det overhovedet lade sig gøre, finde en anden til at tage sig af det. Jeg kan næsten høre dig sige “Det har jeg da ikke råd til”. Men højst sandsynlig er det ikke rigtigt.Når der er opgaver, som du ikke brænder for at lave, ja så tager det dig som regel også meget længere tid at udføre dem, end hvis opgaverne udføres af en, som brænder for den type opgave.

Derfor er det (også) en bedre forretning for dig, at du bruger din tid på at arbejde på det, du brænder for og betale andre for at løse alle de andre opgaver i din virksomhed.

5. Hvordan kan du kombinere alt dette til den rigtige forretningsmodel - for dig?

Bliv ikke forskrækket over ordet forretningsmodel. Det betyder bare, at du skal finde den måde, som passer dig allerbedst at arbejde på med dine kunder. Og har du noteret alle dine svar på de ovenstående spørgsmål, så er du godt på vej til at finde den måde – den forretningsmodel – som du gerne vil arbejde på fremadrettet.

  • Overvej, hvordan du i den bedste af alle verdener kan hjælpe din kunde bedst muligt.
  • Skriv ned, hvad du reelt gør, når du hjælper din kunde.
  • Hvilke trin, steps eller faser tager du dem igennem?
  • Hvad starter du med? Hvad gør du så? Hvordan afslutter du forløbet?

Brug noget tid på det, og når du synes, at du er ved at være igennem det, så er det tid til at organisere alt det, du har fundet ud af, i en logisk rækkefølge, sådan at det giver mening for din kunde.Forsøg gerne at organisere dit forløb, sådan at du tager din kunde igennem 5-6 trin. På den måde gør du det nemt for hende at overskue processen, som hun skal igennem. Og når hun kan overskue dit forløb, gør du det nemmere for hende at beslutte sig for at investere i det.

Er dine dage som timeslave nu talte?

Når du har gennemgået de 5 trin, så har du taget første skridt til at komme væk fra timeslaveriet. Næste skridt er at implementere det, du har fundet ud af.

  1. Det gør du ved at lave en liste over alle de opgaver, du skal have løst for at komme væk fra timeslaveriet.
  2. Når du skrevet alle opgaverne ned, prioriterer du dem i den rækkefølge, de skal udføres.
  3. Herefter estimerer du, hvor lang tid, det vil tage dig at løse hver enkelt opgave.
    Og så finder du din kalender frem og afsætter tid i den til at løse opgaverne.
 

Vil du gerne lære, hvordan du, gør det, kan du læse blogindlægget: 9 trin til at fokusere og gennemføre dine planer

Vil du rigtig gerne væk fra at være timeslave, men synes du at det er en svær opgave at komme i gang med alene, så kunne VIP-dagen: Skab et kerneprodukt, der gør en massiv forskel i din kundes liv. 

Del artiklen

Læs også …

Velkommen til Business-Bloggen om Iværksætteri, forretningsudvikling og personlig effektivitet af businessmentor Birgitte Feldborg.

forretningsudvikling-birgitte-feldborg

Del artiklen

Ansøg om en gratis business strategi session