Sådan finder du dit kernebudskab

Stivner du også som et rådyr i lygterne på en Renault Scenic, når du bliver bedt om at formulere dit kernebudskab? Hvad pokker er det nu lige, det er?

Det lyder svært. Og det pudsige er, det er lige præcis omvendt. Dit kernebudskab er nemlig pulsen i alt, du gør.

Hvad er et kernebudskab?

Et kernebudskab er essensen af dit brand. Det, du ønsker at dele med verden.

Kernebudskabet dækker altså ikke over fakta, men over det emotionelle aspekt af din virksomheds eksistensgrundlag.

Det indkredser:

  • hvem du er
  • hvilke behov du opfylder/udfordringer du løser
  • hvad du står for
  • hvorfor du gør det
  • hvordan du adskiller dig fra dine konkurrenter.

Du skal altså ikke opfinde dit kernebudskab. Dit kernebudskab kommer indefra og danner allerede basis for det, du tror på og handler ud fra. Du skal bare lære at formulere det, så du gør det endnu mere tydeligt for omverdenen, hvad du står for – og hvorfor.

Dit kernebudskab er ofte identisk med det, du slet ikke kan tie stille om. Det, du går i selvsving over og kan snakke om i timevis.

Dit kernebudskab er altså grundtonen i alt, du gør.

Hvorfor er det vigtigt, at du kender dit kernebudskab?

Når du har sat ord på dit kernebudskab, bliver du bedre til at fokusere, fordi du er bevidst om, hvad der driver dig indefra.

Det er altafgørende, du kender dit kernebudskab, fordi:

  • det gør det nemmere at skabe en rød tråd i alt, du gør, og holde en skarp kurs
  • du får lettere ved at producere dine tekster, billeder, markedsføring osv.
  • du udstråler tydelighed over for dit publikum, når du selv er bevidst om, hvad du står for, og hvordan og hvorfor du hjælper dine kunder
  • du tiltrækker mennesker, der tror på det samme og har samme værdier som dig
  • du viser, hvordan du distancerer dig fra dine konkurrenter
  • du står stærkere, når du møder modgang, fordi du ved, vigtigheden af dit kernebudskab er større end den udfordring, du står overfor.

Når dit kernebudskab ligger mellem linjerne i alt, du gør, skaber du et stabilt fundament i din virksomhed. Du nedbryder køen af købsforbehold og tiltrækker dem, du allerhelst vil hjælpe. Og du placerer dig som et stærkt, troværdigt brand, der ved, hvad det står for.

Forskellen på succesfulde brands og hvad-er-det-nu-lige-de-hedder-brands er netop, om de har styr på deres kernebudskab, og at de formår at kommunikere det hele vejen rundt, så ingen er i tvivl.

Hvordan finder du dit kernebudskab?

List lige ti af de grunde, der afholder din potentielle kunde fra at købe:

Nu tilspørger jeg dig:

Er du klar til at finde dit kraftfulde kernebudskab?

Jeg hører et højt, rungende og rørende JA. Så lad os komme i gang.

Helt lavpraktisk skal du nu besvare nogle spørgsmål. Gerne på skrift, så du til sidst kan sammenfatte det til dit kernebudskab.

  • Hvem er din kunde?
  • Hvad er din kundes største mål eller ønske?
  • Hvad drømmer din kunde om? Hvad håber hun på?
  • Hvad er din kundes største smerte eller frustration?
  • Hvad hjælper du din kunde med?
  • Hvad opnår din kunde ved din hjælp?

Har du det?

Super. Så sammenfatter du svarene til en sætning, som er dit kernebudskab:

Jeg hjælper _________________________________________ med at opnå/få ______________________________________________________, sådan at de kan _____________________________ uden at _______________________________________________________________________________________________.

Til inspiration får du her mit kernebudskab:

Jeg hjælper soloselvstændige konsulenter, coaches og behandlere med at udvikle deres virksomhed og finde den forretningsmodel, der tillader dem at gøre en endnu større forskel i deres kunders liv – samtidig med at de tjener flere penge og bruger deres tid og energi bedst muligt.

Hvis metoden ikke fungerer for dig, så prøv i stedet sådan her:

”Jo, kender du det her med, at [indsæt din målgruppe] + [kundens tre største udfordringer]?
Ved at [det du hjælper kunden med] hjælper jeg med at [kundens tre største drømme].

Slut evt. af med et eksempel.

Hvis jeg skulle bruge modellen her over for en person, jeg møder, kunne sætningen f.eks. lyde sådan her:

Jo, kender du det her med, at selvstændige konsulenter, coaches og behandlere har rigtig svært ved at gøre den store forskel for deres kunder, som de drømmer om, samtidig med, at de tjener nok penge i deres virksomhed til, at de kan leve godt af det – uden at de skal knokle hele tiden og føle sig overvældet over alt det, de skal nå?

 

Men det kan faktisk godt lade sig gøre at leve godt af sin virksomhed. Gennem 1:1-forløb, forskellige onlineprodukter og som mentor og sparringspartner hjælper jeg selvstændige konsulenter, coaches og behandlere med at udvikle deres virksomhed og finde den forretningsmodel, der tillader dem til at gøre en endnu større forskel i deres kunders liv, samtidig med at de tjener flere penge og bruger deres tid og energi bedst muligt.

 

Kan du se det?

Nu er det din tur!

Kernebudskabet i praksis - hvordan bruger du det?

Du har styr på dit vigtige kernebudskab. Tjek!

Hvad så nu?

Det er ikke sikkert, du nogensinde kommer til at bruge det ordret. Men dit kernebudskab skal fra nu af gennemstrømme alt, hvad du gør.

  • Når du skriver en tekst til din hjemmeside/sociale medier, ligger kernebudskabet mellem linjerne.
  • Når du markedsfører din virksomhed, tager det udgangspunkt i dit kernebudskab
  • Når du udvikler nye ydelser eller produkter, er de skabt med basis i dit kernebudskab.
  • Når du møder dine kunder eller klienter i praksis, skinner dit kernebudskab igennem.
  • Når du tager godhjertede initiativer, er de drevet af dit kernebudskab.

Det er det her, der gør dig til lige præcis den, du er. Og hvis dét ikke er på plads, bliver alt – fra at skrive tekster og markedsføre dig til at få kunder og sælge noget som helst – meget svært.

Vil du arbejde dig endnu dybere ind i fundamentet af din virksomhed?

Så dyk ned i mine blogindlæg om dit why, din ideelle målgruppe og din forførende kunderejse, som sammen med dit kernebudskab er de vigtigste greb i din forretning.

Del artiklen

Læs også …

Velkommen til Business-Bloggen om Iværksætteri, forretningsudvikling og personlig effektivitet af businessmentor Birgitte Feldborg.

forretningsudvikling-birgitte-feldborg

Del artiklen

Ansøg om en gratis business strategi session