Er det en god idé at udlicitere din markedsføring?

“Be a marketer first”

Det citat ramte mig for nyligt, hvor jeg lyttede til en amerikansk podcast.

Jeg synes, citatet rammer spot on. Det er nemlig sådan, at lige meget hvad end du beskæftiger dig med som selvstændig, så skal du prioritere din markedsføring hver eneste dag, uge og måned.

Markedsføring og synlighed er nødvendig, hvis du vil drive en velindtjenende virksomhed i stedet for blot at have en (meget) dyr hobby. Og dernæst kan du så bruge tiden på dine kernekompetencer – det, som du brænder for.

Hvor meget tid bruger du på markedsføring?

Det kan føles som en kæmpe pukkel, som du skal over hver eneste uge, for det er jo slet ikke det, du brænder for. Du blev ikke selvstændig for at lave markedsføring – men for at hjælpe dine kunder med X, Y og Z.

Hvis du er ligesom de fleste soloselvstændige, ja så bruger du faktisk for lidt tid på at markedsføre dig selv.

  • Hvis du har et naturligt kundeflow, skal du stadig bruge ca. 20 % af din tid på markedsføring for at fastholde dit kundeflow
  • Hvis du står i en situation, hvor du mangler kunder i din virksomhed, skal du bruge helt op mod 40 % af din tid på markedsføring. Det er 1-2 dage om ugen!

Men bruger du så lang tid?

Antageligt ikke.

Du fokuserer i stedet på dine kernekompetencer – selvfølgelig gør du det – for det er det, du brænder for. Og samtidig nedprioriterer du markedsføringen, fordi du aldrig kan finde tid og motivation. Den dårlige samvittighed har taget over, for du ved godt, at du bør gøre det bedre. Og så begynder du at overveje, om du måske skal udlicitere din markedsføring. Det kan være en god ide for nogle, hvis alternativet er, at du slet ingenting får gjort. Men inden du nu kaster dig over google eller rækker ud efter dit netværk for at finde en, der kan hjælpe dig, vil jeg bede dig om at tænke dig godt om. For selvom du nu finder verdens bedste hjælp til din markedsføring, kan du alligevel ikke slippe den del af din virksomhed. 

Det vil altid være dig, der skal sætte retningen, beslutte dig for, hvornår og hvilke kampagner, der skal køre og hvor du skal være til stede. En anden risiko er, at du mister din stemme overfor dine kunder forstået på den måde, at det, der er kendetegnet ved dig og din indgangsvinkel, går tabt, når det skal igennem en tredjemand.

Derfor er mit råd til dig, at

Du kun skal udlicitere din markedsføring, hvis du er ved at rive håret af dig selv, hver gang du når punktet på din to do-liste

Vælger du i stedet selv at bruge tiden på markedsføringen, så kan du komme nemmere igennem det med de her tre råd

  1. Sæt tid (gerne en hel dag) af en gang om måneden eller en gang i kvartalet til at lave den overordnede planlægning af din markedsføring. Hvad skal du sælge? Hvilke temaer vil du gerne omkring? Og hvilken viden vil du gerne give til dine kunder?
  2. Lav en aftale i din kalender hver eneste uge til at lave de enkelte markedsføringstiltag. Gerne mindst en halv dag ad gangen, sådan at du kan blive i flowet og virkelig få udrettet noget. Vælg gerne det samme tidspunkt hver uge, sådan at det bliver en god vane, som du får ind under huden og ikke stiller spørgsmålstegn ved længe.
  3. Brug evt. pomodorateknikken, hvis du har svært ved at komme i gang. God kaffe og chokolade kan også være med til at komme i gang og fastholde dig i at få din markedsføring gjort.

Lige meget om du vælger den ene eller den anden løsning, glæder jeg mig til at se, hvad DU har på hjerte. Det eneste, du ikke må gøre, er ikke at markedsføre dig.

Del artiklen

Læs også …

Velkommen til Business-Bloggen om Iværksætteri, forretningsudvikling og personlig effektivitet af businessmentor Birgitte Feldborg.

forretningsudvikling-birgitte-feldborg

Del artiklen

Ansøg om en gratis business strategi session