Kunderejsen trin 3:
I har haft øjenkontakt. Så langt, så godt! På kunderejsens tredje trin har din mulige kunde givet dig taletid i sin onlinesfære. Nu er det for alvor tid til at date. Det er nu, du etablerer en stærk og loyal kunderelation og viser, hvordan du kan ændre din næsten købeklare kundes liv.
Til at dyrke og styrke det gode forhold til en mulig kunde kan du f.eks. bruge:
- nyhedsbrev
- sociale medier
- podcast
- webinar
- blog.
Den regelmæssige og tilbagevendende kontakt er vigtig.
Modtageren har erkendt sit behov. Du har nu chancen for at overbevise din fremtidig kunde om, at hun har brug for DIN hjælp til at løse sin udfordring.
Meeeen I er stadig på date. I er hverken forlovet eller gift endnu. Der er arbejde, der skal gøres, og relationer, der skal udvikles og plejes.
Giv virkningsfulde fif til at styrke kunderelationen
Når du har æren af din målgruppes opmærksomhed, så sæt dig i hendes sted. Hvad er vigtigt for hende? Vær inspirerende og givende, og gør en forskel i hendes liv.
Del et godt råd til, hvordan hun gør noget smartere eller slipper for en udfordring, f.eks. hvordan hun:
- sætter sit visitkort flot op
- undgår at gå sukkerkold (og overspise resterne af weekendens banakage)
- effektivt træner sine baller, selvom hun ikke har tid til at tage i fitnesscenter
- strækker ud ved computeren og undgår spændinger i nakken
- fanger facebookfølgernes opmærksomhed med en kæk intro
- får børnene til at sidde stille ved aftensmaden
- holder styr på sine bilag
- shiner sin Instagram-biografi op med emojis.
Giver du det fif, hun oplever en mærkbar forskel af – så er du altså godt fremme i bussen, når hun er klar til at investere i hjælp.
Jo flere, jo bedre.
Invitér til interaktion, og opbyg kundens tillid
Du og din potentielle kunde er stadig ved at opbygge jeres relation. Men selvom du ikke er desperat, kan du godt være proaktiv.
Tag gerne lidt initiativ!
Du kan f.eks. stille et spørgsmål på dine sociale medier, som har relation til dit område og er interessant for din målgruppe.
Svaret kan være hendes holdning, oplevelse eller erfaring. Som business mentor kunne jeg f.eks. spørge:
- Hvordan er din uge gået?
- Hvilke mål har du for den kommende måned?
- Hvorfor blev du selvstændig?
- Hvordan holder du overspringshandlinger for døren?
- Hvor drømmer du om at være om 1 år?
- Hvad er din største bekymring lige nu?
- Hvad bøvler du med i din business?
- Hvad holder dig tilbage?
- Hvornår er du en succes?
- Hvorfor er du ikke der, hvor du gerne vil være med din business?
- Tjener du nok?
- Er du bange for at åbne din selvangivelse?
- Hvornår skal du udvikle din virksomhed?
- Hvor mange kunder har du brug for?
I denne hurtige brainstorm er der indhold til mange uger.
Du spørger af et nysgerrigt hjerte. Men nu du FÅR et gratis indblik i din målgruppes tanker, så tag lige notits af, hvad de svarer.
Det her er vigtigt for dine mulige kunder! Det er oplagt at bruge i din markedsføring – f.eks. hvilke følelser du skal trykke på i din salgstekst, hvilken udfordring du kan kaste lys over i et blogindlæg for at hive folk ind på hjemmesiden, og hvad et fremtidigt onlinekursus/en workshop kunne handle om.
En anden måde at skabe en tæt relation på er at invitere den mulige kunde til spørgetid. Forestil dig, du sætter en time af tirsdag formiddag, eller hvornår det er muligt for din målgruppe at være online. Her kan de stille dig spørgsmål, som du svarer på live. Det kan foregå som en slags webinar eller live på Facebook eller Instagram.
Er du ligbleg ved tanken, kan du i stedet åbne muligheden i en nyhedsmail – ”Grubler du over noget, så besvar denne mail med dit spørgsmål – så tager jeg det op i næste nyhedsbrev – eller svarer dig personligt”.
Når hun mærker dig og oplever din måde at tackle netop hendes forespørgsel på, så står du enormt stærkt, når hun en dag erkender, hun har brug for mere hjælp. For hun kender dig jo! I har været i kontakt, og du har allerede kendskab til hendes problemstilling.
Du har demonstreret dine kompetencer.
Dyrk relationen til din kunde ved at vise, hvem du er
Du har garanteret hørt, at din målgruppe er meget mig-fokuseret. ”What’s in it for me?” Den vinkel skal du altid lægge, hvis du vil have modtagerens opmærksomhed.
Men din modtager er også et menneske. Og mennesker dyrker relationer. Så når du viser, at du ikke er en distanceret, pengefikseret virksomhed, men et menneske, så bonger de sprudlende energier ud på den anden side af skærmen.
For din butik er dig. Dine følgere, nyhedsbrevsmodtagere, bloglæsere, podcastlyttere osv. osv. er interesserede i dig.
Hvem er du egentlig? Brug lidt energi på at fortælle om dig selv – vinklet efter, hvad der er relevant for din modtager.
Lyder det tricky?
Så er her et par fif til, hvordan du giver lidt af dig selv, inviterer til dialog og plejer relationen til din kunde:
- Introducér dig selv – fortæl hvem du er, hvor du holder til, hvad der betyder noget for dig, og hvad der får dig til at slå vejrmøller (altså metaforisk, ikke?). Invitér evt. dine følgere til at fortælle, hvem de er, og hvad der er vigtigt for dem. I har garanteret en masse til fælles, hvad end det er vinterbadning, burmesiske katte eller passionen for danskvand med mynte.
- Del dine yndlingsværktøjer. Bruger du nogle onlineværktøjer, effektivitetsteknikker, glædesboostere, øvelser til blodomløbet, tanketriggere eller whatever – det virker måske banalt for dig, men del det, og giv hverdagens små livreddere videre til dem, der følger dig.
- Fortæl, hvorfor du gør, hvad du gør. Hvorfor blev du selvstændig? Hvorfor valgte du netop dét fag? Der gemmer sig garanteret en inspirerende historie bag, som dine følgere vil elske. Spørg også om deres.
- Del et citat. Instagram flyder over af vise citater. Men ved du hvad? De gør en forskel ude i livet hos dem, der læser dem. Del dit yndlingscitat eller noget, du selv siger, og giv de kloge ord videre.
- Fortæl, hvad du arbejder på lige nu. Giv et indblik i, hvad din dagligdag rent faktisk består af. Hverdagens historier fortæller både noget om dig og viser, hvordan du i praksis hjælper dine nuværende kunder.
Fik du ikke læst alle de andre trin, så finder du dem her:
Få hjælp til at skabe en forførende kunderejse
Du er nu selv klar til at dyrke en stærk kunderelation. På Kunderejsens trin 4 lærer du at sælge til den købeklare kunde.
Når din kunderejse er sat stabilt op, leder den hele tiden et jævnt flow af kunder ind i din forretning. På den måde skal du ikke i gang med en ny kampagne, hver gang der mangler kunder i butikken. Og så slipper du for det der uheldige hul, fra at kunderne opdager dig, til de er klar til at købe, mens du bliver mere og mere desperat.
Har du brug for hjælp til at opbygge en effektfuld kunderejse?
Så ansøg om en gratis VIP-samtale med mig, hvor jeg hjælper dig med at finde de tre vigtigste fokuspunkter for at flytte din forretning.
Bagefter kan du selv arbejde videre med mine input – eller du kan investere i et businessmentor-forløb, hvor jeg hjælper dig med at bygge dit fundament, skabe et kontinuerligt flow af kunder og indkomst i din forretning og vækste til det niveau, du ønsker – uden at du bliver overvældet undervejs.
Ansøg om din VIP-samtale her.