Noget af det, som langt de fleste af mine kunder er i tvivl om, er, hvad deres produkter skal koste. Og ikke mindst om de skal tage det samme i timen/pr. behandling, som "alle andre" gør.
Jeg kan godt forstå, hvis du også synes, at det er svært at sætte pris på dit produkt.
For hvad er den rigtige pris?
Hvad er den rigtige pris?
Det korte svar er, at det er den pris, som din kunde vil betale for dit produkt.
Det lidt længere svar er, at der er flere måder at finde din rigtige pris på.
Her får du 4 metoder – og typisk vil du kombinere flere af metoderne, når du skal fastsætte prisen på dit produkt:
1
Værdimetoden
Hvilken værdi har dit produkt eller din ydelse for din kunde?
Kan du spare ham eller hende for en masse tid, arbejde eller penge? Ja så har det garanteret en høj værdi for din kunde – også selv om det kun har taget dig en halv time at udvikle og levere produktet eller ydelsen.
Overvej, hvad det er, kunden får, når han eller hun køber dit produkt. Det er altså her, at du skal være helt klar på kundens udbytte.
2
Konkurrentmetoden
Hvis dit produkt eller din ydelse er et standardprodukt eller –ydelse, er du nok nødt til at skele til, hvad dine kolleger og konkurrenter udbyder deres produkter til.
Når du ved det, kan du overveje, hvor du skal lægge din pris – lidt over eller lidt under dine konkurrenter?
Overvej, om du leverer noget bedre eller mere end dine konkurrenter, derved kan du tage mere for dit produkt, end konkurrenterne gør.
3
Omkostningsmetoden
Hvad koster det dig at producere dit produkt eller din ydelse?
Det er selvfølgelig nemmest at gøre op, hvis du fremstiller eller videresælger et fysisk produkt, men også ved ydelser er det godt at have dette med i baghovedet, når du skal fastsætte din pris.
Hvor lang tid har du egentlig brugt på at frembringe din ydelse? Og hvad forventer du at sælge af denne ydelse? Så kan du jo kalkulere, hvad kostprisen er for hvert enkelt af de ydelser, du sælger.
Det samme gælder for det fysiske produkt. Hvad koster det at fremstille? At transportere? Emballage? Hvor meget tid skal du bruge på hvert produkt?
Hvor meget skal du så tjene på hvert produkt eller ydelse?
4
Hvad koster du i timen?
Tænk også på, at du ikke kan fakturere alle dine timer til dine kunder, fordi du også skal have tid til alt det andet i din virksomhed – administration, udvikling, opfølgning, produktion mm. Du skal også tjene penge til ferie og fridage og til, at du evt. kan blive syg.
En tommelfingerregel er, at du ca. skal gange den timeløn, som en ansat får i det pågældende job med 2,5 for at have dækket det hele ind.
Og husk – du kan altid ændre dine priser!
Selv om du har overvejet alt det øvrige, vil du opleve, at det ikke er sikkert, at du får sat den rigtige pris fra starten af, så må du ændre den hen ad vejen.
En anden ting, du skal have med i dine overvejelser, er, at det er sværere at få en høj pris for produkter og ydelser til private, end det er at få en fornuftig pris for sine produkter og ydelser til virksomheder.
Hvis du vil arbejde videre med din prissætning, så har jeg lavet en hel guide omkring det:
Den finder du lige her: Prissætningsguide