Rigtigt mange af de kvinder, som jeg rådgiver, har mange gange overvejet at gå i gang med at blogge som en del af deres markedsføring, men er så gået væk fra det igen.
Hvorfor mon det, har jeg tit tænkt – og også spurgt dem, og her er, hvad de siger:
- Jeg er bange for, at mine potentielle kunder ikke synes, at det jeg skriver om, er relevant
- Jeg ved ikke, hvad jeg skal skrive om.
- Jeg har ikke tiden, jeg har mere end nok at gøre med alle de andre ting, jeg skal gøre i min virksomhed
- Jeg synes ikke, at jeg er god (nok) til at skrive noget fornuftigt
- Jeg kan ikke finde ud af teknikken og ved ikke, hvor jeg skal starte
- Jeg får hjertebanken og skriveblokering hver gang, jeg ser på en blank skærm, og jeg mangler en struktur – en opskrift på, hvordan jeg skal gøre.
- De kan slet ikke se ideen i at bruge blogging som en del af deres markedsføring, de ser det ikke som en mulighed for at uddanne og lade deres kunder lære dem bedre at kende.
Men det er faktisk en rigtig god ide at blogge. Det kan være en rigtig god salgs- og markedsføringskanal – og det er noget af det, som jeg har med, hver gang jeg arbejder med min kunder ud fra min model – Power O-modellen – fra overvældelse til overskud:
Hvorfor blogge?
Af flere grunde.
For det første er det en måde at udvide dit publikum på ved at publicere, vedligeholde og sprede indehold ofte og vedholdende.
Vel at mærke indhold, der uddanner, underholder eller inspirerer til at personer, der endnu ikke kender dig og din virksomhed bliver til følgere og senere endnu til kunder i din virksomhed.
Derudover er det blevet endnu mere interessant, efter at Facebook har ændret sin algoritme, fordi dit indhold på din Facebook-side nu ikke kommer så langt ud som tidligere, med mindre du vælger at putte nogle annonce-kroner efter dit opslag.
For det andet, er blogging et fantastisk markedsføringsværktøj til at uddanne dine læsere i, hvad det er, du kan hjælpe dem med, og på hvilken måde du gør det.
Blogging kan opbygge et forhold til din læser ved både at underholde og uddanne dem i dit budskab.
Før du kaster dig over at skrive en hel masse, vil det dog være en rigtig god ide, at få lavet en overordnet plan for, hvad det egentlig er du vil blogge om.
På den måde får dine følgere en klar ide om, hvad der er formålet med det indhold, du poster, ligesom hvem det er, du skriver for (og det ved du jo allerede – hvis du vel at mærke har styr på din målgruppe).
Hvem er din målgruppe?
Så hvis du endnu ikke har styr på din målgruppe, så er det altså nu, du skal beslutte dig.
Spørg dig selv:
- Hvem ønsker du at hjælpe?
- Og inden for hvilke områder vil du hjælpe dem?
Brug evt. sætningen:
Jeg uddanner / inspirerer / underholder / lærer / hjælper ___________, som ønsker at________________. Jeg viser _______________ hvordan ____________________
På den måde får dine følgere en klar ide om, hvad der er formålet med det indhold, du poster, ligesom hvem det er, du skriver for (og det ved du jo allerede – hvis du vel at mærke har styr på din målgruppe).
Hvis du f.eks. er stresscoach, kunne sætningen lyde:
”Jeg uddanner, lærer og hjælper stressramte kvinder, som ønsker at komme tilbage til deres job igen uden at frygte, at de igen bliver sygemeldte. Jeg viser dem, hvordan de passer på sig selv og giver dem konkrete redskaber og værktøjer til at hjælpe dem med at løse opgaverne på en anden måde.”
I forhold til min egen virksomhed kunne sætningen lyde:
”Jeg uddanner, inspirerer, lærer og hjælper soloselvstændige, som ønsker at udvikle deres virksomhed, sådan at de kan leve godt af den. Jeg viser dem, hvordan de helt konkret skal gøre skridt for skridt, sådan at de ikke længere er frustrerede og overvældede, men har overskud og overblik til at løse de opgaver, der er nødvendige for at udvikle deres virksomhed.”
Hvad skal du skrive om?
Sætningen ovenfor vil også hjælpe dig, sådan at du vil hele tiden vil vide, hvad det er, du nu skal skrive om i stedet for at følge dig presset til at nu at følge diverse trends og ideer, som du tilfældigvis er faldet over. Dit indhold vil bringe dig tættere på de mål og den vision, som du har for din virksomhed.
Så hvad skal du så skrive om?
-
Alle de områder og emner, som passer ind i den sætning, som du har formuleret, kan du blogge om – og ikke andre!
-
Fokuser altid på dine læseres udfordringer og behov. Husk at det er kundens problemer, der er interessante, ikke dig!
-
Vis dem vejen hen imod løsningen på deres problemer.
-
Belys dine emner fra flere forskellige vinkler – gerne en vinkel pr. indlæg
-
Giv dine læsere smagsprøver på, hvordan du kan hjælpe dem i forhold til den problemstilling, du skriver om.
Og husk så at blive ved med at være dig selv – man må gerne kunne høre og se, hvem du er, lad som om du er ved at forklare problematikken for en af dine gode venner – så brug dit eget sprog og ikke et, du tror, at man skal bruge, når man er i din branche.
Hvis du mangler inspiration til, hvordan du konkret skal bygge det enkelte blogindlæg op, så har jeg lavet en lille skabelon til at strukturere dit blogindlæg, sådan at du får det hele med. Du kan downloade skabelonen lige her: Skabelon – blogindlæg.
Jeg håber, at du har lyst til at kaste dig over blogging som en af dine salgs- og markedsføringskanaler.