Hej Birgitte.
Jeg faldt over din hjemmeside og så din brevkasse – og jeg har faktisk en stor udfordring mht tid i mit liv lige nu:
Grunden til at jeg skriver til dig er egentlig fordi jeg så ordet handleplan og overblik på din hjemmeside.
Jeg er selvstændig og jeg har en del projekter i gang.
Det er alt lige fra at bygge min hjemmeside og min “butik” op til et bogprojekt og forskellige produkter til min virksomhed f.eks. udviklingen og selve skabelsen af online produkter. Jeg tager også 1:1 sessioner som forløb af minimum 3 timer og så er der lige oplæg og live workshops, som der også skal være plads til!
Når jeg skriver alle tingene her, kan jeg både se og mærke, hvor meget det er!
Hvordan får jeg hoved og hale i, hvad jeg skal gøre hvornår?!
Min altoverskyggende udfordring lige nu er fornemmelsen af det manglende overblik – hvordan får jeg det?
I håbet om, at du kan give mig et tip eller et godt råd.
De bedste hilsner fra Gitte
Kære Gitte,
Mange tak for dit spørgsmål.
Jeg er helt sikker på, at rigtigt mange kvinder og ikke mindst selvstændige kan nikke genkendende til dit spørgsmål og din udfordring.
Der er så mange ting , der skal gøres, og vi vil gerne gøre det hele på en gang, og så er det, at vi opdager, at der er alt for lidt tid.
Du er selv inde på, at det du har behov for, er et overblik og en overordnet handleplan, sådan at du kan få styr på, hvad det er du skal gøre hvornår og i hvilken rækkefølge. Det er faktisk også det, som jeg vil råde dig til.
Trin 1 - Brainstorm
Start med at lave en brainstorm over alt det, som du lige føler, at du skal have gjort, for at din virksomhed kommer derhen, hvor du gerne vil have den om et år. Det gælder både de produkter, som du gerne vil udvikle og sælge, det gælder din hjemmeside, de nyhedsbreve, du evt. gerne vil skrive, og brainstorm også gerne på, hvordan du skal få dine produkter/ydelser solgt.
Trin 2 - Opgaveliste
Når du har lavet din brainstorm, tager du et nyt stykke papir og begynder at skrive de forskellige opgaver op, der så skal gøres. Hvis du f.eks. har skrevet, at du vil skrive nyhedsbreve i din virksomhed, kan din opgaveliste i forbindelse med punktet nyhedsbreve se sådan ud:
- Beslutte mig for, hvilket nyhedsbrevssystem, jeg vil bruge
- Finde ud af, hvordan systemet virker
- Få lavet en header til mit nyhedsbrev hos en grafiker
- Finde metoder til at opbygge min nyhedsbrevsliste
- Lave en plan for, hvornår og hvor ofte jeg skal skrive nyhedsbreve
- Begynde at skrive nyhedsbreve
Trin 3 - Prioriter
Næste skridt er, at du kigger på alle dine mange opgaver, og spørger dig selv, hvis jeg kun kan lave en opgave, hvad er så den vigtigste for at jeg kommer et skridt videre i min virksomhed?
Den opgave giver du nr. 1.
Herefter spørger du igen dig selv, når jeg har lavet opgave nr. 1, hvilken opgave er så den vigtigste, for at jeg kommer et skridt videre i min virksomhed?
Sådan bliver du ved, indtil du har prioriteret alle dine opgaver på listen.
Trin 4 - Estimer
Det næste, du skal gøre, er at du ud for hver af de nummererede opgaver skriver, hvor lang tid du forventer, at opgaven vil tage dig at udføre. Jeg ved godt, at det kan være svært, men du må prøve alligevel – opgaver har det med at tage den tid, som der er er til rådighed. Det er en måde at få dig til at beslutte dig for, hvor lang tid, du vil bruge på den enkelte opgave. På den måde har du også et overblik over, hvor lang tid det vil tage dig, at komme så langt, som du gerne vil i løbet af det næste år.
Når du har sat tid på alle dine opgaver, kan du begynde at planlægge dem ind i din kalender. Og det er vigtigt, at du sætter tid af hver dag og hver uge til opgaver, der udvikler din virksomhed – på den måde sikrer du både fremdrift i forhold til det du ønsker for dig og din virksomhed og undgår, at hele din dag går med driftsopgaver.
Jeg håber, at du kunne bruge disse råd til noget, og jeg ønsker dig held og lykke med opbygningen af din virksomhed. Nyd processen derhen og husk, at Rom ikke blev bygget på en dag.
Læs evt. mit indlæg på bloggen omkring den vigtigste opgave i dag