Her ved udgangen af 2019 er vi nok alle ved at overveje, hvilke mål vi har både for os selv, men også for vores virksomhed i 2020.
Inden du nu får skrevet en hel masse mål ned, som du gerne nå for din virksomhed, så synes jeg, at du bare et øjeblik skal dvæle ved, hvad du har opnået i 2019.Har du nået alle dine mål? I så fald – TILLYKKE, det er godt gået, husk nu også at fejre det!
Hvis ikke, hvad var det så, der gjorde, at du ikke nåede (alle) dine mål? Var du for ambitiøs? For ustruktureret? Manglede du overblikket? Eller kan det være fordi, du rent faktisk ikke vidste, hvorfor dette mål i virkeligheden var vigtig for dig?
For rigtig mange af os er det ikke nok at have et mål, der f.eks. hedder, “at ringe til 2 nye kunder om ugen”, fordi vi glemmer, hvorfor det er vigtigt for os – altså hvad er det, der helt præcist skal motivere os til at ringe til to nye kunder hver evigt eneste uge. Er det fordi du elsker at arbejde med nye kunder? Er det fordi, det er det, der skal til, for at du kan leve godt af din business? Eller fordi det er nødvendigt, for at du har råd til at holde fri hver dag kl. 15.00 sammen med dine børn?
Alle grunde kan være lige gode – men det vigtigste er, at DU ved, hvad det er, der er dit “HVORFOR” – din motivation til at nå dit mål, hver evig eneste dag eller uge det næste år. Hvis du ikke kender det, så er sandsynligheden for, at du når dit mål, betydelig mindre, end hvis du husker dig selv på, hvorfor det er, at du ringer til de nye kunder hver uge.
Så overvej dit virkelige hvorfor, INDEN du sætter dig dine mål for 2020.